Saturday, August 14, 2021

BAB 53 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - MATLAMAT


MATLAMAT MINDA AKHIRAT

Terdapat perbezaan objektif atau matlamat hidup diantara orang berminda dunia kalau dibandingkan dengan orang berminda akhirat.

Mari kita perhatikan perbezaan kedua-dua objektif ini.

Tujuan utama mereka yang berminda dunia mencari ilmu pengetahuan dan mendapatkan pengisian demi pengisian adalah untuk menjadikan diri lebih berpengetahuan. Dalam dunia yang kita hidup ini Diploma, Ijazah, Ijazah Sarjana dan PhD merupakan tangga-tangga akademik yang boleh kita panjat.

PhD contohnya membawa kepada gelaran doktor dan inilah yang dikejar oleh mereka-mereka yang berminda dunia. Status itu menyebabkan mereka merasakan yang mereka lebih dominan atau lebih pandai dari orang lain. Inilah ukuran yang digunapakai di dunia. Orang pandai disanjung dan orang bodoh dihina. Walhal hakikat sebenar kemuliaan seseorang itu terletak kepada ketakwaanNya kepada Allah Taala dan bukannya pandai atau bodohnya seseorang itu.

Tak kiralah pengisian tersebut boleh menjadikan mereka bersifat terbuka, berpandangan luas, berkemahiran dan sebagainya. Itulah tujuan utama mereka belajar, membaca dan sebagainya.

Dalam hal ini mereka yang berminda akhirat belajar dan mendapatkan pengisian demi pengisian dengan tujuan untuk meningkatkan keimanan, memperbaiki akhlak dan untuk mendekatkan hubungan dengan Allah Taala antara sebab utama kenapa mereka berbuat demikian.

Mereka ini lebih suka kepada pengisian keimanan dan keislaman kalau dibandingkan dengan pengisian keduniaan. Namun demikian ini bukan bermakna yang mereka menolak sama sekali pengisian dunia dan pengisian akademik kerana mereka tahu ini juga penting dalam menjalani kehidupan di dunia ini. Namun begitu ini bukanlah matlamat utama mereka. Begitupun sekiranya mereka belajar ke tahap PhD sekalipun ia dilakukan dengan niat kerana Allah Taala demi untuk menggunakan ilmu-ilmu tersebut bagi tujuan membangunkan ummah dan bukannya bagi tujuan untuk menunjuk, berlagak dan merasakan diri lebih baik dari orang lain.

Seterusnya apakah matlamat utama bagi mereka yang berminda dunia ini? Matlamat utama adalah untuk buat sebanyak duit yang mungkin, untuk mengumpul harta, untuk menjadi terkenal, untuk mendapatkan pangkat, gelaran dan sebagainya. Sebenarnya sebagai seorang manusia bila kita mendapat kuasa kita inginkan kuasa yang lebih banyak lagi.  Bila kita mendapat harta kita inginkan harta yang lebih banyak lagi. Ini kerana nafsu kita tidak pernah puas. Kita akan terus-terusan mengejar semua ini sepanjang kehidupan.

Keadaan ini jauh berbeza dengan orang-orang yang beriman dan  berminda akhirat ini kerana apa yang mereka lakukan, apa yang mereka jalankan tidak lain tidak bukan adalah untuk meningkatkan keimanan, untuk mendapatkan keredaan dari Allah Taala dan juga bermatlamat untuk mendapatkan keberkatan dan apa juga yang mereka jalankan. Menjadi terkenal mendapat pangkat, duit dan harta bukalah matlamat utama bagi mereka.

Inilah perbezaannya. 

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;


No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...