Saturday, August 14, 2021

BAB 50 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - KONSEP ZON



MINDA AKHIRAT - KONSEP ZON

Kawasan yang bertanda merah itu adalah Zon Minda Dunia dan yang bewarna hijau itu adalah zon Minda Akhirat. Huraiannya adalah seperti berikut ;

ZON NEGATIF NEGATIF

Bagi yang berminda dunia, bila diuji dengan kesukaran dan kesakitan mereka marah dan tak puas hati. Menyalahkan keluarga, menyalahkan orang sekeliling, menyalahkan majikan, menyalahkan keadaan, menyalahkan kerajaan, menyalahkan apa sahaja. Diri sendiri yang paling jarang dipersalahkan. Kemiskinan menjadikan mereka kufur. Adakalanya mereka merasakan Allah tak adil dan paling teruk lagi mereka berputus asa hingga sanggup mengadaikan nyawa sendiri.

ZON NEGATIF POSITIF

Namun bagi yang berminda akhirat, tatkala diuji dengan kesukaran dan kesakitan, mereka reda. Mereka bersyukur. Malah para sahabat Nabi SAW gembira bila mendapat demam kerana pada mereka itu petanda yang Allah ingat kepada mereka. Mereka sabar dan tabah menjalani apa juga dugaan yang diuji ke atas mereka kerana mereka tahu hakikat yang dugaan itu adalah penguji keimanan.   

ZON POSITIF NEGATIF

Dalam zon ini bagi yang berminda dunia, bila diuji dengan kuasa, kesenangan, kekayaan dan kemewahan maka mereka kufur. Umpama Firaun yang berkuasa tetapi zalim, sombong, menindas, menidakkan kebenaran dan sebagainya malah paling teruk lagi hingga sanggup mengaku yang dirinya itu Tuhan sedangkan Iblis pun tak berani berbuat demikian atau umpama Qarun yang dikurniakan harta yang banyak tetapi tetap juga kufur. Hingga kini ramai manusia yang bersikap begini.

ZON POSITIF POSITIF

Dalam zon ini bagi mereka yang berminda akhirat, apabila mereka diuji dengan kuasa, kesenangan, kekayaan dan kemewahan, maka mereka menggunakan semua itu untuk kebaikan. Untuk membawa manfaat kepada orang lain. Mereka tahu yang semua harta, kuasa dan kekayaan itu tak lain hanyalah diamanahkan atau dipertanggungjawabkan atau ianya hanyalah pinjaman daripada Allah Taala sementara hidup di dunia ini.

Mereka ini ikut sunnah Nabi Sulaiman AS dimana Nabi Sulaiman merupakan manusia yang paling kaya di dunia ini namun demikian baginda tidak kufur malah memerintah sebagai raja yang adil bukan hanya untuk makhluk manusia tetapi untuk makhluk-makhluk yang lain juga.

Kesimpulan dari Konsep Zon ini ialah tidak kiralah kita berada di mana sama ada kita berada dalam kesusahan atau kesenangan, kita hendaklah sentiasa reda dan bersyukur kerana senang itu satu dugaan, susah itu juga satu dugaan. Hakikatnya dugaan susah adalah lebih senang kerana dugaan susah akan mengingatkan kita kepada Allah Taala sedangkan dugaan senang hakikatnya lebih sukar kerana tatkala senang kita selalu melupakan Allah jadi dalam hal ini tak kiralah dalam susah atau senang hendaklah kita sentiasa ingat pada Allah hendaklah kita reda dan bersyukur.

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;


No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...