Wednesday, August 11, 2021

BAB 58 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - PRINSIP PEGANGAN



PERBEZAAN ORANG MINDA AKHIRAT DENGAN ORANG MINDA DUNIA

Semua insan yang berminda akhirat ini akan mempunyai prinsip dan pegangan yang sama. Katalah kita cerita tentang prinsip memaafkan. Maka kedua-dua mereka mempunyai sifat pemaaf kerana mereka tahu Nabi SAW mengampunkan umat dan Allah Taala Maha Pengampun. Kedua-dua mereka tenang bila diuji dan reda dengan ujian. Mereka ini ikut hukum Allah Taala.

Ia berbeza dengan orang berminda dunia kerana mereka punya prinsip pegangan yang berbeza. Tanya lima orang, lima-lima akan berikan pendapat yang berbeza. Dalam prinsip memaafkan sebagai contoh, seorang maafkan tapi tak boleh lupakan, seorang lagi kalau nak maafkan kena melutut padanya, seorang lagi kalau nak maaf kena bagi pampasan, seorang lagi takkan maafkan sampai mati. Mereka ini ikut hukum logik akal fikiran sahaja. 

Ilustrasi di bawah menerangkan akan perbezaan prinsip ini secara lebih lanjut.




Inilah perbezaannya. Jadi dalam hal ini perhubungan antara dua insan yang kedua-duanya punya minda akhirat akan berjalan dengan baik, dengan penuh kasih sayang dan prasangka baik. Semua yang dilakukan tak lain kerana Allah Taala. Mereka memegang prinsip dalam rangkuman syariat. Prinsip yang dianjurkan Islam. Ia berlainan dengan kelompok mereka dalam minda dunia ini kerana mereka panas dan mudah bertelingkah dan berantakan walaupun dalam perkara yang kecil. Ini kerana terdapat perbezaan prinsip dan pegangan di hati mereka.    

Dikemaskini 8 Ogos 2022

Sebenarnya dalam perjalanan hidup kita, kita dalam pencarian identiti diri, mencari prinsip-prinsip pegangan yang betul lagi benar. Contohnya ada yang merasakan yang mencuri, memakan rasuah, mengambil dan meminta akan merupakan prinsip pegangan yang betul untuk menjadikan diri kaya dan berharta. Mungkin ia akan menjadikan kita kaya di dunia namun pastinya tidak di akhirat kelak. Ia jelas kita mengambil hak orang lain. Hakikat sebenarnya ialah sifat pemurah dan suka memberi dengan penuh keikhlasanlah yang bakal menjadikan hidup kita senang dan murah rezeki dan bukan sebaliknya.

Di masa muda kita akan banyak melakukan kesilapan kerana kita memegang prinsip yang salah, kerana kita tak tahu namun lama kelamaan dengan pengalaman, pembacaan mahupun tunjuk ajar kita akan tahu prinsip manakah yang terbaik untuk kita pegang bagi menjalani kehidupan yang tenang, lapang lagi bahagia.

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;


No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...