Sunday, August 29, 2021

BAB 32 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - HATI YANG CEMERLANG



HATI YANG CEMERLANG

Hidup ini sekali, alang-alang hidup kenapa nak hidup biasa-biasa sedangkan kita boleh hidup luarbiasa! Alang-alang masukkan sifat dan sikap yang biasa dalam diri kenapa tak terapkan sifat dan sikap yang cemerlang? Sifat dan sikap yang ada dalam diri orang yang berjaya. Atau kita langsung tak ambil peduli sikap dan sifat mana yang masuk ke dalam diri kita itu?

Sebagai tambahan dalam isu hati dalam bab yang terdahulu. Dalam huraian seterusnya ini saya akan huraikan sifat dan sikap untuk berjaya dan mencapai kecemerlangan baik di dunia mahupun di akhirat. InshaAllah. Saya namakannya sebagai hati yang cemerlang. Mari kita perhatikan carta di bawah ini sebagai tambahan kepada sifat yang telah saya senaraikan dalam gambarajah di atas ;


Sikap kita    Sikap orang yang cemerlang
 
Tiada matlamat            Punya matlamat yang jelas
Pemalas                    Gigih
Mudah mengalah    Tak putus asa
Lembab                    Kreatif
Melepaskan peluang    Mencari peluang
Membuang masa    Menghargai masa
Negatif                    Positif
Bercelaru                     Disiplin, Tersusun dan Teratur
Tidak Fokus                  Fokus
Tertutup                       Terbuka
Reaktif                         Proaktif
Tak Sabar                     Tabah

Tanyalah kepada sesiapa sahaja yang berjaya, tanyalah jutawan, tanyalah seorang cendiakawan, tanyalah seorang ahli sukan yang berjaya, mereka pasti akan mempunyai sikap cemerlang sepertimana yang saya huraikan ini. Ia bukan datang bergolek tetapi setiap seorang dari mereka faham akan kepentingannya jadi mereka memupuk dan membentuk sifat dan sikap cemerlang ini supaya menjadi pembawakan dirinya dengan izin Allah SWT.

Jadi, untuk berjaya seperti mereka kita mesti melapangkan dada dan mula memupuk semua sikap positif ini serta menggantikannya dengan sifat negatif dari dalam diri dan kemudiannya mempraktikkannya dalam kehidupan seharian walau dalam apa juga yang kita usahakan. Maka saya yakin kecemerlangan bakal menjadi milik anda!

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;


No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...