Sunday, August 8, 2021

BAB 64 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - KESAMAAN



Manusia adalah makhluk yang bersifat dominan, iaitu punya sifat selalu ingin menguasai dan tidak suka dikuasai. Kita tidak suka diancam tetapi kita lebih suka mengancam. Sebab inilah kita tak suka bila ada orang lebih dari kita. Kita suka bersaing dalam melawan untuk memastikan kita berada di atas. Begitulah sifat kebanyakan manusia. 

Dalam hal ini, mereka yang berminda dunia akan cuba mencari kelebihan dan apa jua keadaan. Pangkat, nama, gelaran kedudukan, kelayakan, pendidikan, tak kisahlah apapun juga janji kita lebih dari orang yang kita saingi itu. Kita guna kelebihan tu untuk berkuasa ke atas orang lain, untuk mengarah orang lain mahupun untuk menindas orang lain.

Mereka ini ingin menjadi idola, menjadi seorang yang berpengaruh, menjadi seorang terkenal dan popular, menjadi seorang yang dipuja dan disanjung. Mereka berasa bangga bila berada di atas.

Dalam keadaan yang lain, mereka-mereka ini memandang rendah kepada orang lain, mereka memperlekeh malah menghina orang lain kerana mereka merasakan mereka punya kelebihan dari semua segi. Mereka hanya berkawan dengan orang-orang yang berada dalam rangkuman diri mereka sahaja. Mereka bangga diri dan sombong. Mereka percaya kekayaan dan status menjadikan diri mereka lebih mulia.

Keadaan ini jauh berbeza dengan mereka yang berminda akhirat. Orang yang berminda akhirat ini, tidak mengamalkan semua yang di atas. Pada mereka semua orang sama sahaja, apa yang memuliakan seseorang manusia itu adalah ketakwaannya kepada Allah Taala dan bukannya faktor yang lain.

Dalam hal ini kita tidak tahu mungkin si peminta sedekah lebih mulia dari diri kita,  sebagai bos kita tidak tahu mungkin  pekerja di bawah kita itu lebih mulia dari kita kerana ketakwaannya kepada Allah Taala. Sebagai rakyat Malaysia kita tidak tahu pendatang asing dari Indonesia, Bangladesh maupun Pakistan mungkin jauh lebih mulia daripada diri kita sekali lagi kerana ketakwaannya kepada Allah Taala. Jadi takperlulah kita mencemuh dan memperlekehkan mereka. Kita tak tahu mungkin mereka bangun solat tahajud setiap malam. Tidak seperti kita.

Kita bukan Tuhan yang boleh menilai dan menghukum seseorang manusia itu. Kita pun tidak tahu siapa yang lebih beriman dari kita, kita pun tidak tahu siapa yang makam atau kedudukannya lebih tinggi di sisi Allah.

Kalau difikirkan dalam hal ini, kaedah terbaik ialah menghargai semua manusia baik mahupun buruk. Allah memuliakan manusia dan meletakkan makhluk manusia di tahap yang tinggi. Kenapa pula kita tak muliakan manusia? Jadi, hilangkanlah rasa sombong, riak dan takbur. Kita sentiasa berbaik sangka, menghormati sesiapapun manusia yang dijodohkan dengan kita bukan hanya yang beragama Islam malah yang bukan. Bagaimana cara orang kafir akan menghormati kita sekiranya kita tidak menunjukkan akhlak yang baik, sekiranya kita membenci, berlagak dan sombong?

Apapun sedarilah yang nama, pangkat, gelaran dan harta hanya pinjaman dan amanah Allah yang bersifat sementara. Satu hari nanti semua ini akan hilang dan tak berharga lagi dan tak ada apa lagi yang tinggal di muka bumi ini. 

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;

No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...