Saturday, August 14, 2021

BAB 52 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - MENGHADAPI DUGAAN



MENGHADAPI DUGAAN

Dalam gambarajah di atas seperti yang saya pernah terangkan sebelum ini keseimbangan seorang manusia itu hanya didapati apabila seimbang rohani, jasmani dan akalnya. Saban hari manusia perlukan makanan rohani, makanan jasmani dan makanan akal. Makanan jasmani ialah makan minum, tidur, rehat, bersantai dan sebagainya. Makanan rohani ialah amalan ibadah serta ingatan terhadap kepada Allah Taala dan makanan akal ialah ilmu pengetahuan yang didapati daripada pembacaan dan orang sekeliling. 

Masalahnya dewasa ini, pun manusia lebih suka untuk meningkatkan makanan akal untuk menjadikan diri pandai dan berpengetahuan luas. Bagi mendapatkan Diploma, Ijazah, Master dan PhD. Kemudian usaha untuk meningkatkan keperluan jasmani untuk menjadikan tubuh badan sasa dan bergaya mahupun untuk menjadi seorang yang ramping lagi cantik. Makanan rohani iaitu hubungan dengan Allah SWT ditolak ketepi dan tidak dipedulikan sedangkan elemen rohani adalah elemen paling penting bagi seseorang manusia itu. Kerana rohanilah yang menjaga seluruh kerajaan tubuh badan seseorang insan itu.

Bagi mereka yang berminda dunia ini mereka lemah dalam elemen kerohanian ini maka apabila mereka diuji mereka akan rasa begitu lemah. Mereka tenggelam punca, mata hati menjadi kabur. Mereka tidak tahu bagaimana caranya untuk mencari jalan keluar bagi mengatasi permasalahan atau dugaan yang sedang mereka hadapi itu. Silap-silap mereka mencari jalan keluar yang salah lantas membawa kepada permasalahan yang lebih dalam lagi.

Jasmani atau kesihatan mereka mula merosot. Mereka merasa lesu, lemah dan tidak bermaya dalam menghadapi dugaan. Hingga mereka terpaksa mengambil ubat-ubatan dan dimasukkan ke hospital. Mereka ini mudah berputus asa.

Akal pemikiran mereka juga terganggu dengan dugaan yang dihadapi itu. Mereka ini berfikiran negatif sehinggakan ada yang menjadi paranoia bahkan ada pula yang mengidap stress, kemurungan, anxiety, bipolar disorder dan menghadapi penyakit mental.

Sedangkan bagi yang mereka yang berminda akhirat mereka ini punya rohani yang mantap kerana mereka sentiasa berhubungan dengan Allah. Mereka ini tabah dalam menghadapi apa juga dugaan Allah kerana mereka tahu Allah turunkan dugaan itu tidak lain untuk menguji keimanan mereka kepada Allah. Mereka akan berusaha mencari jalan penyelesaian serta berdoa dan bertawakal kepada Allah dalam apa juga yang mereka lakukan. Mereka tidak sama sekali mengalah apatah lagi berputus asa. Mereka akan menjalankan solat istiharah bagi mendapatkan keputusan yang terbaik dari Allah. Malah sekiranya mereka jatuh bagaimana sekalipun mereka tahu Allah pasti akan menyambut mereka. Mereka tahu Allah pasti akan mengeluarkan mereka dari dugaan itu satu hari nanti.

Oleh itu, dalam hal ini sambungkan apa juga masalah, apa juga tindakan, apa juga yang kita lihat dengan kekuasaan Allah. Tepukan hati dengan ingatan kepada Allah. Bila diduga dengan apa cara sekalipun, walau bagaimana berat bebanannya sekalipun hendaklah kita yakin yang ia datang dari Allah, Dia yang memberi dugaan dan Dia jugalah yang akan memberikan jalan keluar darinya. Dia akan menyediakan jalan keluar dari tempat yang tak dijangka andai kita bertakwa, Dia juga akan mencukupkan andai kita bertawakal kepadaNya. 

Lagipun biar saya ulangi satu ungkapan yang biasa kita dengar iaitu ;

“ Ada hikmah bagi setiap kejadian ”.


MUKMIN UMPAMA POHON MUDA

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَثَلُ الْمُؤْمِنِ كَمَثَلِ خَامَةِ الزَّرْعِ يَفِيءُ وَرَقُهُ مِنْ حَيْثُ أَتَتْهَا الرِّيحُ تُكَفِّئُهَا فَإِذَا سَكَنَتْ اعْتَدَلَتْ وَكَذَلِكَ الْمُؤْمِنُ يُكَفَّأُ بِالْبَلَاءِ وَمَثَلُ الْكَافِرِ كَمَثَلِ الْأَرْزَةِ صَمَّاءَ مُعْتَدِلَةً حَتَّى يَقْصِمَهَا اللَّهُ إِذَا شَاءَ

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Perumpamaan orang mukmin adalah ibarat sebatang tanaman yang muda lembut yang melambai-lambai daunnya, bergoyang apabila ditiup angin. Apabila berhenti angin daripada bertiup maka dia berdiri tegak. Demikian keadaan seorang mukmin, kadang-kadang dicondongkan (sentiasa diuji) dengan bala atau ujian. Sebaliknya perumpamaan orang kafir bagaikan pohon kayu jati yang keras yang berdiri tegak (tidak bergerak-gerak) hingga Allah (dengan mudah) mematahkannya (membinasakannya) bila  Allah menghendakinya." (HR Bukhari No: 6912) Status: Hadis Sahih.

Pengajaran:

1.  Setiap Mukmin akan melalui pelbagai ujian dan dugaan dalam hidup.

2.  Perumpamaan orang mukmin seperti sepohon pokok muda lembut (elastic), apabila ditiup angin menyebabkan ia condong kekanan dan kekiri dan mudah tegak kembali. Hal ini bermaksud  keadaan seorang mukmin yang sentiasa melalui ujian dan cobaan, namun ia tahan diuji tidak akan patah malah akan berdiri tegak kembali selepas ujian tersebut.

3.  Perbandingan orang yang berbuat dosa atau kafir seperti pokok kayu jati yang keras dan berdiri tegak, apabila ditiup angin akan mudah patah atau tombang. Berterusan melakukan kemungkaran tanpa rasa bersalah hingga Allah mendatangkan hukuman kepadanya sama ada di dunia mahupun di akhirat. 

4.  Untuk menjadi mukmin sebenar, mesti melalui ujian dan cabaran dengan sabar dan redha di atas ketetapan qada dan qadar. Dalam masa melalui ujian dan bencana inilah dapat diketahui kekuatan, keyakinan dan kesabaran seseorang kepada Allah.

5.  Ujian yang dilalui seperti kesusahan semasa Wabak Covid 19, terpaksa dikuarantin, bagi frontliner terpaksa berdepan dengan risiko yang tinggi. Ada juga yang terputus pendapatan kerana terpaksa tidak bekerja dan lain-lain,  kesemua  kepayahan, kesempitan, kelaparan dan sebagainya merupakan satu proses pembersihan dosanya serta mengangkat darjat seseorang ke tempat yang lebih tinggi. Hadis Nabi SAW:

مَا يُصِيبُ الْمُؤْمِنَ مِنْ شَوْكَةٍ فَمَا فَوْقَهَا إِلَّا رَفَعَهُ اللَّهُ بِهَا دَرَجَةً أَوْ حَطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةً

"Tidak ada satupun musibah (kesusahan) yang menimpa seorang muslim berupa duri atau yang semisalnya, melainkan dengannya Allah akan mengangkat darjatnya atau menghapus kesalahannya." (Sahih Muslim No: 4665)

Jadilah seperti pohon muda yang tidak patah atau tumbang apabila ditiup angin, malah lebih kuat dan cekal. Jadilah mukmin berminda akhirat yang tahan diuji, sabar melalui ujian dan musibah ini.

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;


No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...