Sunday, August 8, 2021

BAB 63 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - KEFAHAMAN MENYELURUH



Huraian dalam bab ini adalah, sekali lagi kalau kita berminda dunia maka, kita akan hidup berpuak-puak sedangkan kalau kita berminda akhirat, kita akan berjemaah seperti yang telah saya terangkan dalam sebab yang lalu tapi bukan aspek itu yang akan saya panjangkan tapi kali ini dalam paparan ini, ia adalah keadaan mereka yang berminda dunia dibandingkan dengan mereka yang berminda akhirat. Di sini kita dapat lihat yang mereka yang berminda dunia ilmunya tidak bercantum. Mereka mendapat pengisian satu persatu dalam kehidupan. Ini terjadi kerana apabila kita membaca,  menonton TV, YouTube mahupun dalam sosial media kita dapati ilmu-ilmu yang disampaikan itu tidak merangkumi aspek kehidupan secara keseluruhan. Kita menerimanya satu persatu dan pengisian yang tak lengkap ini menjadi prinsip pegangan kehidupan kita. Mana tak kita keliru lagi sesat dalam kehidupan. Ia umpama serpihan-serpihan jigsaw puzzle yang masuk berterabur dan tidak lengkap. Apabila ia tidak lengkap maka ia tidak memberi makna. Bagaimanakah ia akan dapat dihayati dan apatah lagi untuk diamalkan?

Sebenarnya kepada yang berminda akhirat, di awal kehidupan, mereka juga berminda dunia tetapi apabila dia mendalami ilmu ugama dengan lebih mendalam maka semua neuron-neuron itu bersambung dengan izin Allah Taala. Apabila ia bersambung everything seems to make sense, kita dapat satu kesedaran yang sukar digambarkan dengan kata-kata. Secara tiba-tiba pandangan mata hati kita mula terbuka.  Mata hati menjadi tajam dan dapat melihat sesuatu yang tidak dapat dilihat selama ini. Dirinya mendapat petunjuk dan hidayah ini tiba-tiba kita menjadi insan yang baru. Tiba-tiba kita menjadi seorang yang berminda akhirat. Memandang sesuatu dengan menghubungkaitkannya dengan Allah Taala, dengan akhirat. Akhirnya kita menjadi tenang, faham apakah tugas yang perlu kita lakukan sebagai manusia atau sebagai Khalifah di muka bumi ini iaitu untuk memakmurkan bumi.

Rangkuman ilmu pengetahuan ini, mencukupi untuk diri kita menjadi seorang hamba yang patuh lagi taat. Dalam erti kata lain kita dikurniakan dengan kefahaman dalam agama. Kefahaman ini akan dapat dilihat dalam bentuk amalan-amalan kebajikan serta meninggalkan larangan Allah, ketakwaan serta keimanan kepada Allah Taala.

Itulah perbezaannya. 

Blog ini bertujuan untuk menyusun dan melengkapkan semua serpihan-serpihan ilmu yang sudah terbentuk dalam diri anda selama ini dengan harapan ia membuka mata hati anda serta membawa kebaikan kepada anda. InshaAllah.

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;


No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...