Tuesday, August 31, 2021

BAB 28 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - CIRI-CIRI HATI YANG BERSIH




Ciri hati yang bersih menurut Prof Dr Shaleh punya 5 sifat-sifat yang berikut ini;

1.   Hati yang tunduk patuh kepada Allah Taala.

Pemilik hati ini akan mengikut perintah Allah Taala dan meninggalkan segala laranganNya tanpa soal. Hukum hakam Allah paling utama bagi dirinya. Hati yang merasai nikmat tatkala menjalankan amal ibadah kerana Allah SWT.
 
2.   Hati yang mencontohi Rasulullah SAW

Pemilik hati ini juga akan mencontohi Nabi Muhammad SAW dari semua segi baik Sunnah, Sirah dan Sarirah kerana kecintaan mereka kepada Rasulullah SAW. Cara pakai, setiap perbuatan mahupun pemikiran Rasulullah SAW akan diikutinya.
 
3.   Hati yang pasrah kepada takdir Allah Taala.

Mereka ini merupakan seorang yang reda kerana percaya yang semuanya adalah tertakluk kepada Qada dan Qadar ketentuan Allah kerana Allah Taala Maha Megentahui setiap sesuatu. Perkara yang baik terjadi mungkin hakikatnya buruk buat kita dan begitu jugalah sebaliknya. Hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui.
 
4.   Hati yang selamat dari perkara yang memutuskan dia dari mengingati Allah Taala.

Pemilik hati ini dipelihara Allah dari lalai dan cuai daripada mengingati Allah Taala. Mereka merasa kerugian yang amat besar sekiranya mereka terlupa untuk mengingati Allah SWT.
 
5.   Hati yang berdamai dan mencintai wali-wali Allah SWT dan memusuhi musuh-musuh Allah Taala.

Pemilik hati ini sayang kepada para ulama dan wali-wali Allah SWT dan pada masa yang sama memusuhi musuh-musuh Allah SWT. Mereka sanggup berperang demi untuk mempertahankan hak Allah SWT, mempertahankan Nabi SAW dan mempertahankan Islam.
 
Semoga kita juga tergolong di kalangan mereka-mereka yang berhati bersih ini.



Dalam keseluruhan blog ini, inilah topik yang paling penting. Topik HATI. Kenapa? Hatilah yang mengawal seluruh anggota dan pancaindera kita sebagai makhluk manusia.

Hati yang bersih ini umpama kaca yang jernih yang mana kita boleh melihat melaluinya dengan jelas apa yang tersurat dan juga yang tersirat. Kita akan punya kefahaman dalam setiap keadaan dan peristiwa yang berlaku dalam kehidupan seterusnya mengambil tindakan dan keputusan yang terbaik. Kita jadi orang yang bersifat ehsan lagi prihatin dalam semua hal. Sementara itu hati yang kabur umpama kaca yang kotor. Jadi ia menjadi sukar untuk kita melihat menerusinya. Hati boleh menjadi kabur dan akhirnya mati contohnya bila kita makan dari sumber yang haram, banyak melakukan maksiat serta melanggar perintah Allah, bersangka buruk dan sebagainya. Jadi pastikan kita memelihara hati kita dengan mengelakkan semua ini demi menjaga kebersihan hati kita ini.

Dalam yang bersih dan membawa kepada luar yang bersih. Sifat yang bersih akan membawa kepada sikap, kelakuan dan perbuatan yang bersih. Hati yang bersih akan membawa kepada akal yang bersih, pemikiran yang bersih, perkataan yang bersih, budi pekerti yang terpuji. Semuanya bersih! Ketahuilah ahli-ahli syurga terdiri dari insan-insan yang berhati bersih, berhati mulia dan sejahtera seperti Rasulullah SAW.

Jadi usahakanlah untuk membersihkan hati, jangan biarkan ia kotor dan akhirnya mati hingga tak boleh membezakan mana yang hak dan mana yang batil. Banyakkan Zikrullah, banyakkan mengingati Allah melalui solat, mengaji, berada dalam majlis ilmu, tahlil, tahmid, takbir dan tasbih serta jalani kehidupan ini dalam rangkuman ibadah ikhlas kerana Allah Taala dalam apa juga yang kita lakukan. InshaAllah.

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;


No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...