Saturday, August 14, 2021

BAB 51 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - JALAN KETAATAN



JALAN KETAATAN DAN JALAN PEMBERONTAKAN

Bab ini adalah sambungan dari topik perbezaan antara orang berminda dunia dengan orang berminda akhirat tapi kali ini saya menggunakan analogi Jalan Ketaatan bagi mereka yang berminda akhirat dan Jalan Pemberontakan bagai mereka yang berminda dunia.  

Bila difikirkan tentang Jalan Ketaatan dan Jalan Pemberontakan ini, kadang-kadang kita akan bertemu dengan remaja yang masih belum terbuka pintu hatinya. Apa yang ditakuti ialah dia akan terus-terusan begitu dan ini mungkin boleh menyebabkan dia melencong jauh. Walaupun remaja itu merupakan anak seorang imam masjid yang diterapkan dengan pelbagai pengisian ilmu ugama oleh bapanya tetapi andai hatinya tertutup maka berkemungkinan dia akan menangkis semua pengisian ini. Secara tak langsung mereka memilih jalan yang saya namakan Jalan Pemberontakan ini. Mereka merasakan yang semua pengisian ini hanya membelenggu diri mereka sedangkan mereka mahukan kebebasan yang bersifat keseronokan. 

Bila mereka meningkat dewasa jalan ini jugalah yang mereka pilih. Mereka kemudiannya berkemungkinan terjebak dengan salah satu atau semua aspek ini, maksiat, dadah, arak, judi dan sebagainya. Mereka terkeluar dari landasan hukum hakam Allah Taala dan mereka melakukannya dengan selamba tanpa rasa bersalah. Inilah jalan yang mereka pilih dan rasakan jalan paling baik. Hati orang sebegini sebenarnya tertutup gelap dan menyebabkan sukar untuk cahaya taufik dan hidayah Allah memasukinya. Pada ketika ini, setiap nasihat dan pengisian yang datang akan disangkal, ditangkis dan diperangi. Mereka percaya mereka berada dalam golongan yang benar dan sebaliknya mereka yang mengikuti Jalan Ketaatan merupakan golongan yang kolot dan bodoh.

Bila meningkat tua, maka lambat laun keadaan akan mengubah pendirian mereka. Masa terbitnya kesedaran itu tak tentu. Ada yang sedar di masa muda remaja ada juga yang lambat setelah mereka tua. Apapun kesedaran ini menyebabkan mereka ingin kembali semula ke Jalan Ketaatan. Dari sini bermulalah langkah pertama perjalanan keluar dari Jalan Pemberontakan ke arah Jalan Ketaatan.

Mereka yang berada dalam Jalan Ketaatan merupakan mereka yang patuh. Patuh kepada ibubapa, majikan, kerajaan dan taat kepada Allah Taala. Mereka bersikap terbuka, pendamai, mudah menerima nasihat juga pelajaran. Jalan ini bukanlah jalan yang seronok bagi seseorang individu tetapi jalan ini ada nikmatnya yang tersembunyi bagi mereka yang memahami dan melaluinya. Dalam jalan ini juga ada musibah yang melanda tetapi ia lebih berbentuk menduga untuk meningkatkan keimanan dan jati diri.

Mereka yang berada dalam kelompok Jalan Pemberontakan selalunya mereka akan memilih kawan-kawan yang berada dalam kelompok yang sama. Mereka akan saling meng”ia”kan antara satu sama lain. 

Satu kisah.

Suatu hari lima sekawan menghisap dadah dan salah seorang kawan mereka mati kerana “overdose”. Peristiwa ini menginsafkan seorang dan mengembalikannya semula ke Jalan Ketaatan tetapi keinsafan yang sama tidak berlaku kepada tiga yang lain. Apapun bila musibah dan dugaan terus melanda setiap ketika dari kiri dan kanan akhirnya ramai akan mengalah juga kerana kita sebagai manusia bukanlah makhluk yang kuat yang dapat menangkis semua dugaan.
 
Untuk keluar dari Jalan Pemberontakan ini, kita kenalah berhijrah dengan membuka hati untuk menerima input dari kawan-kawan dari kelompok Jalan Ketaatan. Input-input keimanan dan keislaman. Ada yang mengambil masa yang lama untuk keluar dan pada masa yang sama ada juga yang lebih singkat dan dapat keluar dengan mudah. Kesedaran demi kesedaran yang timbul dalam hatinya membawanya naik ke tahap kefahaman yang lebih jitu akan aspek kehidupan hinggalah satu hari dia sampai ke destinasi Jalan Ketaatan. Mulai saat itu jalan inilah yang diikutinya dan dari sinilah dia menyampai dan memberikan iktibar kepada mereka yang masih lagi dalam Jalan Pemberontakan agar keluar dan mengikut jejak langkahnya. 

Pasti ada yang membaca blog ini dan mengatakan yang apa yang ditulis ini mengarut dan tak ada makna tetapi bukalah hati analisis kembali, lihat yang tersurat juga yang tersirat kerana ada maksud di dalamnya. Apa yang kita baca semasa berumur 20 tahun membawa makna yang berbeza bila kita membacanya sekali lagi bila kita berumur 30 tahun dan begitulah seterusnya. Semakin kita matang, kita semakin faham makna sesuatu ayat itu dengan lebih mendalam. 

Saya doakan kita semua sentiasa berada dalam Jalan Ketaatan yakni jalan mereka yang berminda akhirat.

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;


No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...