Wednesday, September 8, 2021

BAB 4 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - MALAYSIA MERDEKA

MALAYSIA MERDEKA

Sebenarnya negara kita ini masih muda dan mentah. Untuk memudahkan kefahaman cuba perhatikan paparan di  bawah ini.




Di sini jelas sebenarnya negara kita baru sahaja merdeka. Merdeka dari penjajahan Kolonial sejak beberapa dekad yang lalu. 64 tahun. Pada ketika blog ini ditulis Amerika telah punya 46 Presiden Malaysia baru ada 9. Dalam ertikata lain Malaysia baru umur 9 tahun. Masih kanak-kanak sedangkan Amerika sudahpun berumur 46 tahun. Ia sudah dewasa.

Mungkin inilah sebabnya mereka jauh lebih maju dari semua segi. Sains dan Teknologi, Ketenteraan, Perniagaan, Ekonomi, Pendidikan, Undang-Undang, Pembangunan dan sebagainya. Mereka mencipta pelbagai produk dan servis dan kita pula adalah golongan yang menggunakannya. Kita tak dapat nak bersaing dengan teknologi mereka. Mereka ada Tesla kita cuma ada Proton, mereka ada Iphone kita tak ada apa-apa, mereka ada Facebook kita juga kalah dengan mereka. Amerika Syarikat dan ekonomi mereka jauh lebih besar dari kita. Ekonomi negara kita hanya sekitar 0.4% sahaja dari keseluruhan ekonomi dunia.

Begitupun harus diingat semasa awal tamadun mereka di zaman mereka berusia kanak-kanak mereka juga berperang antara satu sama lain, rasuah berleluasa, banyak undang-undang yang belum dicipta, presiden dibunuh dan sebagainya. Mereka sama sahaja sepertimana yang sedang kita lalui pada ketika ini di awal ketamadunan mereka. Jadi tiada apa yang hendak dihairankan.

Kenapa saya menyampaikan hujah ini? Sebabnya ialah untuk kita faham yang kita masih muda dan mentah, banyak yang perlu kita lakukan untuk bersaing. Janganlah kita rasa sejak kita lahir oleh kerana kita manusia kita sama dengan mereka, kita rasa kita boleh cipta apa yang mereka boleh cipta. Mana-mana tamadun sekalipun pada mulanya tidak tersusun, berterabur dan punya banyak masalah sebelum ia diperbetulkan. Ia perlukan masa untuk ia berkembang dan menjadi mantap. Bak kata orang putih “Rome is not built in one day” yang bermakna Rome tidak dibina dalam masa satu hari. Malaysia juga tidak dibina dalam satu hari, ia akan mengambil masa.

Begitupun Islam adalah sebahagian dari kita. Islam telah wujud sejak 1440 tahun yang lalu atau sekitar tahun 580 kalau diikut kalendar Masehi. Ini bermakna Islam jauh lebih awal dari penubuhan negara-negara Barat itu. Islam lebih matang, lebih mantap kalau dibandingkan dengan tamadun Melayu. Bagi yang faham 580 tahun itulah jarak masa ketiadaan Nabi antara Nabi Isa AS dengan Nabi Muhammad SAW. Ini kerana ugama Nasrani datang lebih awal dari Islam dan Islam adalah ugama yang lengkap dari segala ugama. Ugama yang diredai Allah Taala.

Dalam hal ini, banyak yang perlu kita perbaiki. Banyak lagi ruang dan kelompongan yang perlu kita isi baik dari segi politik, undang-undang, pendidikan, sains dan teknologi, pembangunan dan sebagainya. Sekarang kita punya prasarana tahap pertama namun mentaliti tahap ketiga, kita perlu ubah kepada prasarana tahap pertama dengan mentaliti tahap pertama juga dari segala segi.

Mungkin pengisian dalam blog ini akan dapat membantu. InshaAllah.

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;

No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...