Wednesday, September 8, 2021

BAB 3 - MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH - ANALISIS DIRI DARI ATAS KE BAWAH

 


Sebagai permulaan, kita mulakan dengan menghuraikan kaedah penyusunan blog ini. Ia disusun dengan memandang kepada perkara yang besar iaitu daripada elemen makro kepada elemen mikro yang sekecil-kecilnya yang berada di alam ini.


Elemen makro di sini bermula dengan sejarah hidup seseorang manusia berbangsa Melayu agama beragama Islam yang dilahirkan di Malaysia. Kemudian bagaimana mereka membesar dimana keadaan sekeliling, keluarga dan persekolahan membentuk jati diri individu tersebut.

Kemudian huraian mengenai perjalanan kehidupan kita sebagai manusia dari mana kita datang dan kemana kita nak tuju. Apakah yang perlu kita lakukan di dunia ini untuk kita berjaya dalam perjalanan yang seterusnya. Sebenarnya untuk berjaya dalam hidup di dunia perlukan strategi dan untuk berjaya di akhirat juga perlukan strategi. 


Seterusnya kepada elemen yang lebih kecil iaitu berkenalan dengan Pencipta yakni Allah SWT serta pelbagai makhluk ciptaanNya termasuk kita manusia. Fahami perbezaan, fungsi dan tugas setiap makhluk dan dimana kedudukan kita sebagai manusia dalam hiraki tersebut.

Akhir sekali adalah huraian mengenai pembentukan Minda Akhirat dalam diri kita. Minda akhirat akan menjadikan kita sentiasa berhubungan dengan Allah dan menghubungkaitkan setiap amalan dan perbuatan dengan hari akhirat. Berusaha untuk mengumpul saham akhirat saban hari dalam kehidupan.

Itulah susun aturnya. Ini bermakna untuk memahami semua ini anda kenalah membaca pengisian blog ini dari mula hingga ke hujungnya.

Faizal Yusup Al Haj
0166667430
Minda Akhirat
Hidup Kena Cool, Hati kena Mulia...

www.mindaakhirat.com

PS - Sekiranya anda membaca semua 70 bab dalam blog Minda Akhirat ini mengikut tertib dan susunannya saya percaya sesuatu akan berlaku di dalam hati anda dengan izin Allah Taala. Ia akan membawa kebaikan yang banyak dalam hidup anda. Percayalah. Kalau anda tak percaya, bacalah!

PSS - Anda juga boleh menonton semua pengisian ini dalam bentuk video di Instagram Minda_Akhirat. Layari ;


atau di Youtube, Like dan subscribe yer. Layari ;


atau di Tik Tok, layari ;



No comments:

Post a Comment

PENGENALAN BLOG MINDA AKHIRAT MENCARI HIDAYAH

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt. Salam sejahtera. Selamat datang ke blog Minda Akhirat. Terima kasih kerana sudi singgah ke ...